Projekt przyjęty na posiedzeniu Komisji Prawnej w dniu 6.02.2020 r.
STATUT
TOWARZYSTWA PRZYJACIÓŁ WYŻSZEGO SEMINARIUM DUCHOWNEGO
W TARNOWIE
I. Postanowienia Ogólne
§ 1
- Niniejszy statut reguluje działalność stowarzyszenia pod nazwą Towarzystwo Przyjaciół Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie (dalej: Towarzystwo).
- Siedzibą Towarzystwa jest miasto Tarnów, woj. małopolskie.
- Towarzystwo działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
§ 2
- Towarzystwo działa na podstawie obowiązującego w Rzeczpospolitej Polskiej prawa oraz w oparciu o niniejszy statut.
- Towarzystwo posiada osobowość prawną i jest wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS 0000077442).
- Towarzystwo jest organizacją katolicką i prowadzi działalność w łączności z Biskupem Diecezjalnym w Tarnowie (dalej: Biskup) oraz władzami Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie (dalej: Seminarium), zgodnie z przepisami prawa kanonicznego (powszechnego i partykularnego).
§ 3
Czas działania Towarzystwa jest nieograniczony.
§ 4
- Towarzystwo używa pieczęci okrągłej z wizerunkiem „Dobrego Pasterza” oraz napisem w otoku: Towarzystwo Przyjaciół Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie.
- Towarzystwo może używać również innych oznak i pieczęci na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym uchwałach właściwych władz Towarzystwa.
- Towarzystwo może używać skrótu: TP WSD w Tarnowie.
§ 5
- Towarzystwo może tworzyć oddziały, sekcje, koła i zespoły, w celu usprawnienia realizacji zadań, o których mowa w § 6 oraz w każdym przypadku, gdy przyczyni się to do lepszego funkcjonowania Towarzystwa.
- Powstanie oddziału inicjuje co najmniej 10-osobowa grupa członków zwyczajnych, zwołująca zebranie organizacyjne.
- O terminie i miejscu zwołania zebrania należy pisemnie powiadomić Zarząd co najmniej na 14 dni przed jego terminem. W zebraniu ma obowiązek uczestniczyć co najmniej jeden z członków Zarządu. Zarząd w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zebrania organizacyjnego przyjmuje w drodze uchwały opinię na temat celowości powołania Oddziału i przedstawia ją na najbliższym Walnym Zebraniu.
- Oddział jest tworzony i znoszony w drodze uchwały Walnego Zebrania. Oddział nie posiada osobowości prawnej.
- Tworzenie i znoszenie sekcji, kół i zespołów należy do Zarządu, który czyni to w formie uchwały po rozważeniu potrzeb i okoliczności.
II. Cele Towarzystwa i sposoby realizacji
§ 6
- Celem Towarzystwa jest:
a) troska o rozwój powołań kapłańskich wyrażana przez współpracę z Seminarium, w tym poprzez udzielaną mu pomoc duchową i materialną,
b) kształtowanie kultury religijnej zgodnie z nauką Kościoła Katolickiego,
c) propagowanie działalności TP WSD. - Towarzystwo realizuje swoje cele, odpłatnie bądź nieodpłatnie, w szczególności przez:
a) pozyskiwanie nowych członków,
b) modlitwę w intencji moderatorów i alumnów Seminarium oraz troskę o nowe powołania do stanu duchownego,
c) pozyskiwanie środków finansowych w celu wsparcia działalności Seminarium, czyniąc to m. in. poprzez składki członkowskie, uzyskiwanie dotacji, grantów, organizowanie konkursów, prowadzenie działalności gospodarczej, a także dzięki ofiarności publicznej,
d) organizowanie i prowadzenie spotkań, dni skupienia, rekolekcji, pielgrzymek krajowych i zagranicznych, imprez i innych,
e) prowadzenie działalności wydawniczej,
f) współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami mającymi podobne cele,
g) wolontariat na rzecz
§ 7
- Mając na uwadze cele określone w § 6, Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wskazanym przez Polską Klasyfikację Działalności (PKD), takim jak:
- 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi
- 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania
- 58.11.Z Wydawanie książek
- 58.13.Z Wydawanie gazet
- 58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków
- 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
- 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna
- 77.29.Z Wypożyczanie i dzierżawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego (biblioteka)
- 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki
- 79.90 Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane
- 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
- 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
- 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych
- 90.01.A Działalność bibliotek
- 94.91.Z Działalność organizacji kościelnych
- W celu prowadzenia działalności, o której w ust. 1 Towarzystwo, po uzyskaniu odpowiednich zgód i wymaganych prawem porozumień, może wykorzystywać obiekty należące do Seminarium (np. Aula, Biblioteka, Dom formacyjny w Błoniu, Willa "Pod Krzyżem" w Kościelisku).
III. Członkowie Towarzystwa
§ 8
- Członkowie Towarzystwa dzielą się na: zwyczajnych, wspierających i honorowych.
- Towarzystwo opiera się na społecznej pracy swoich członków.
- Towarzystwo może zatrudniać pracowników oraz zlecać poszczególne zadania wyspecjalizowanym podmiotom w celu zapewnienia właściwej realizacji celów, o których mowa w § 6 ust. 1.
§ 9
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być obywatel Polski lub cudzoziemiec, który ukończył 18 lat, posiada pełnię praw publicznych i zgłosił na piśmie wolę udziału w pracach Towarzystwa oraz wyraził wolę związania się statutem Towarzystwa i zobowiązał do przestrzegania jego postanowień. Powyższe oświadczenie wymaga sukcesywnej akceptacji ze strony Zarządu. Deklarację członkowską można złożyć w siedzibie Towarzystwa lub w siedzibie Oddziału.
- Akceptacja, o której mowa w ust. 1 zd. 2, następuje w drodze uchwały Zarządu. Przyjęcie w poczet członków Towarzystwa następuje w chwili podjęcia uchwały Zarządu.
- Członkiem Towarzystwa może być także osoba fizyczna, która w dniu złożenia wniosku nie ukończyła 18 roku życia, bądź która nie posiada pełnej zdolności do czynności prawnych. Osoba ta obowiązana jest dołączyć do wniosku pisemną zgodę przedstawiciela ustawowego na przystąpienie do Towarzystwa.
- Członkowie, o których mowa w ust. 3, do czasu osiągnięcia pełnoletniości bądź uchylenia orzeczenia o ubezwłasnowolnieniu, nie posiadają czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa oraz nie mogą wykonywać prawa głosu podczas Walnego Zebrania.
- Osoby będące aktualnie członkami Towarzystwa nie są zobowiązane do składania nowych deklaracji członkowskich ani wnoszenia wpisowego. Są natomiast zobowiązane do opłacania składek członkowskich w wysokości i terminach określonych uchwałą Zarządu podjętą na podstawie § 25 ust. 2 pkt d niniejszego Statutu. Z dniem podjęcia ww. uchwały, tracą moc dotychczasowe zobowiązania finansowe członków zwyczajnych. Przepis § 14 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
- Aktualnie istniejące Oddziały Towarzystwa nie ulegają zniesieniu. Tworzenie nowych Oddziałów oraz zniesienie istniejących następuje zgodnie z § 5 statutu.
§ 10
Członkiem wspierającym Towarzystwa może być obywatel Polski lub cudzoziemiec, a także osoba prawna, bądź jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, której ustawa lub inny właściwy akt prawny przyznaje zdolność prawną. Przepisy § 9 ust. 1, 2, 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
§ 11
- Członkiem honorowym Towarzystwa może być obywatel Polski lub cudzoziemiec, szczególnie zasłużony dla Towarzystwa, któremu Walne Zebranie nada taki tytuł.
- Walne Zebranie nadaje tytuł członka honorowego uchwałą podjętą bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej dwóch trzecich członków zwyczajnych, posiadających prawo głosu, na wniosek co najmniej jednej trzeciej członków zwyczajnych Towarzystwa lub wszystkich członków Zarządu.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może obejmować tylko jedną osobę.
- W ciągu roku obrachunkowego można nadać nie więcej niż jeden tytuł członka honorowego.
§ 12
Członek zwyczajny ma prawo brać udział we wszystkich inicjatywach podejmowanych przez Towarzystwo, a w szczególności:
- korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa,
- brać udział z prawem głosu w Walnym Zebraniu,
- wnioskować we wszystkich sprawach dotyczących celów i działalności Towarzystwa,
- posiadać legitymację członkowską i nosić przyznane przez Towarzystwo odznaki i wyróżnienia,
- korzystać z możliwości, jakie stwarza swoim członkom Towarzystwo.
§ 13
- Członkowie wspierający i honorowi oraz członkowie, o których mowa w § 9 ust. 3 zd. pierwsze, posiadają uprawnienia określone w § 12 pkt c-e, oraz mogą brać udział w Walnych Zebrań bez prawa głosowania, z zachowaniem prawa zabierania głosu.
- Członkowie wspierający obowiązani są do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń.
§ 14
- Wszyscy członkowie Towarzystwa obowiązani są:
a) swoją postawą i działaniami przyczyniać się do wzrostu roli i znaczenia Towarzystwa,
b) dbać o dobre imię Towarzystwa,
c) popierać i wspierać inicjatywy podejmowane przez Towarzystwo,
d) przestrzegać powszechnie obowiązujących przepisów prawa, postanowień statutu oraz wydanych na jego podstawie aktów właściwych władz Towarzystwa,
e) regularnie opłacać składki członkowskie. - Członkowie honorowi zwolnieni są z obowiązku ponoszenia składek członkowskich.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Zarząd może, na wniosek członka, zwolnić go na określony czas, jednak nie na dłużej niż rok, z obowiązku opłacania składek członkowskich.
- Członek zwyczajny może dobrowolnie zadeklarować świadczenie określonej pomocy materialnej ponad obowiązkową składkę członkowską. W takim przypadku jest on zobowiązany do spełnienia zadeklarowanych świadczeń w określonej przez siebie wysokości i terminach. W przypadku niewywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przepis § 15 ust. 2 pkt d stosuje się odpowiednio.
§ 15
- Utrata członkostwa w Towarzystwie następuje wskutek:
a) śmierci lub utraty osobowości prawnej,
b) ubezwłasnowolnienia całkowitego,
c) stwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądu popełnienia przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia publicznego,
d) utraty praw publicznych stwierdzonej prawomocnym wyrokiem sądu,
e) złożenia Zarządowi pisemnej rezygnacji,
f) wykluczenia uchwałą Zarządu. - Podstawą wykluczenia członka, o którym mowa w ust. 1 pkt f, jest:
a) działalność sprzeczna ze statutem Towarzystwa lub aktami wydanymi na jego podstawie przez właściwe władze Towarzystwa,
b) działalność skierowana przeciw Towarzystwu,
c) nieusprawiedliwiony i długotrwały brak udziału w działalności Towarzystwa,
d) zaleganie z opłatą składki członkowskiej przez co najmniej dwa kolejne okresy składkowe,
e) powtarzające się niewywiązywanie z zadeklarowanych świadczeń przez członka wspierającego. - Uchwałę w przedmiocie wykluczenia członka Zarząd podejmuje bezwzględną większością głosów członków Zarządu. Odpis uchwały doręcza się wykluczonemu członkowi za potwierdzeniem odbioru. Przepisy rozdziału 8 działu I Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
§ 16
- Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od doręczenia odpisu uchwały za pośrednictwem Prezesa Zarządu.
- Odwołanie rozpatruje najbliższe Walne Zebranie, które w głosowaniu tajnym podejmuje decyzję w przedmiocie podtrzymania uchwały Zarządu bądź jej uchylenia.
- Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
- Uchylenie uchwały Zarządu skutkuje przywróceniem praw członkowskich w wymiarze obowiązującym w chwili wykluczenia. W okresie od doręczenia odpisu uchwały Zarządu do jej uchylenia, prawa członkowskie uważa się za zawieszone.
- W przypadku podtrzymania uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia bądź niezłożenia w terminie odwołania, wykluczenie uznaje się za dokonane z dniem doręczenia odpisu uchwały Zarządu o wykluczeniu.
§ 17
Kompetencje Biskupa w zakresie nadzoru nad Towarzystwem regulują odpowiednie przepisy prawa kanonicznego (powszechnego i partykularnego).
IV. Władze Towarzystwa
§ 18
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 19
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej (władz wybieralnych) trwa 5 lat, z możliwością reelekcji.
- Wyboru członków władz wybieralnych Towarzystwa dokonuje się zwykłą większością głosów. Kandydatów do władz wybieralnych przedstawiają członkowie Towarzystwa.
§ 20
- O ile postanowienia szczególne statutu nie wskazują inaczej, uchwały Zarządu i Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków tych organów.
- W przypadku równej ilości głosów decyduje odpowiednio głos Prezesa Zarządu i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
V. Walne Zebranie
§ 21
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie.
- Walne Zebranie zwoływane jest przez Prezesa Zarządu lub dwóch innych członków Zarządu działających łącznie co najmniej raz na 12 miesięcy, w ciągu sześciu miesięcy od zakończenia roku obrachunkowego. Termin, miejsce i proponowany porządek obrad Walnego Zebrania podaje się do wiadomości członków Towarzystwa najpóźniej na 21 dni przed terminem Zgromadzenia, w formie pisemnego obwieszczenia wywieszonego w siedzibie Towarzystwa oraz Oddziałów oraz przez publikację na stronie internetowej Towarzystwa.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Prezes Zarządu lub dwóch innych członków Zarządu działających łącznie na wniosek:
a) co najmniej połowy członków Komisji Rewizyjnej,
b) co najmniej połowy członków Zarządu,
c) Biskupa lub jego Delegata,
d) co najmniej połowy członków zwyczajnych Towarzystwa. - Osoby, na wniosek których zwołuje się Nadzwyczajne Walne Zebranie, wraz z wnioskiem obowiązane są przedstawić miejsce, czas i proponowany porządek obrad oraz określić źródło finansowania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania.
- W celu wykonania obowiązku określonego w ust. 6, termin Nadzwyczajnego Walnego Zebrania powinien przypadać po upływie co najmniej 30 dni licząc od dnia złożenia wniosku o jego zwołanie.
- Prezes Zarządu lub dwóch innych członków Zarządu działających łącznie zawiadamia członków Towarzystwa o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad Nadzwyczajnego Walnego Zebrania najpóźniej na 21 dni przed jego rozpoczęciem. Sposób zawiadomienia członków Towarzystwa jest taki sam jak w ust. 2.
§ 22
- W Walnym Zebraniu powinna uczestniczyć co najmniej połowa członków zwyczajnych Towarzystwa. W Walnym Zebraniu mogą brać udział członkowie honorowi i wspierający oraz goście zaproszeni przez Zarząd.
- Jeżeli liczba członków zwyczajnych obecnych na Walnym Zebraniu nie osiągnie wymaganego kworum, Prezes Zarządu lub dwóch innych członków Zarządu działających łącznie zarządza półgodzinną przerwę, po upływie której Walne Zebranie zbiera się ponownie i może skutecznie obradować bez względu na liczbę uczestników. Niniejsze unormowanie odnosi się do każdego głosowania, w tym ujętego w §§ 34 i 35.
- Do kompetencji Walnego Zebrania należy w szczególności:
a) wybór przewodniczącego obrad,
b) uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zebrania,
c) uchwalenie programu działania Towarzystwa,
d) uchwalenie zmian statutu Towarzystwa,
e) uchwalenie instrukcji tworzenia Oddziału i jego regulaminu,
f) ustalanie liczby członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
g) wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
h) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
i) udzielenie absolutorium Zarządowi,
j) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu, wniesionych przez członków Towarzystwa,
k) rozpatrywanie skarg członków Towarzystwa na działalność Zarządu,
l) zatwierdzenie planu finansowego przedstawionego przez Zarząd,
m) podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa,
n) podjęcie uchwały w sprawie zbycia lub nabycia albo obciążenia nieruchomości, użytkowania wieczystego lub praw spółdzielczych, a także w sprawie nabycia lub zbycia albo obciążenia rzeczy ruchomych i środków trwałych o wartości przekraczającej kwotę 50.000 (pięćdziesięciu tysięcy) złotych,
o) tworzenie i znoszenie Oddziałów Towarzystwa.
§ 23
- Z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w statucie, uchwały Walnego Zebrania zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych Towarzystwa. Walne Zebranie, uchwałą podjętą w trybie wskazanym w zdaniu poprzedzającym, może zadecydować, że głosowanie odbędzie się w sposób tajny.
- Głosowanie w sprawach osobowych, w tym wyborów i odwołania członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, odbywa się w sposób tajny.
- Odwołanie członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej wymaga bezwzględnej większości głosów przy obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych.
- Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
- Głos może być oddany wyłącznie osobiście.
V. Zarząd
§ 24
- Zarząd składa się z nieparzystej liczby osób, tj. z pięciu lub siedmiu członków, w tym:
a) Biskupa lub jego Delegata,
b) Rektora Seminarium,
c) trzech lub pięciu członków wybieranych przez Walne Zebranie, w tym Prezesa Zarządu, Sekretarza i Skarbnika. - Członkiem Zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
- Liczbę członków Zarządu ustala każdorazowo Walne Zebranie, przed przystąpieniem do głosowania w sprawie wyboru członków władz wybieralnych Towarzystwa.
- W przypadku wyboru siedmiu członków Zarządu, można ustanowić Wiceprezesa Zarządu.
- W przypadku śmierci, ustąpienia ze stanowiska lub utraty możliwości pełnienia funkcji członka Zarządu w trakcie kadencji, można w drodze kooptacji uzupełnić skład Zarządu z tym, że łączna liczba osób powołanych w ten sposób nie może przekraczać połowy członków Zarządu pochodzących z wyboru. Kadencja osób dokooptowanych kończy się z kadencją pozostałych członków Zarządu.
§ 25
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu po wyborach, w terminie do 14 dni od wyborów.
- Do kompetencji Zarządu należy:
a) prowadzenie spraw Towarzystwa,
b) reprezentacja Towarzystwa w sposób określony w § 26,
c) uchwalenie regulaminu prac zarządu,
d) ustalanie wysokości wpisowego oraz składek członkowskich po uzyskaniu pozytywnej opinii Walnego Zebrania,
e) ustalanie częstotliwości i terminu płatności składek członkowskich,
f) przyjęcie nowego członka,
g) skreślenie członka,
h) zatrudnianie pracowników,
i) opracowanie projektów planu finansowego, programu i harmonogramu działania Towarzystwa.
§ 26
Członkowie Zarządu, z zastrzeżeniem § 28 ust. 5, obowiązani są osobiście prowadzić sprawy Towarzystwa, a w szczególności dokumentować działalność Towarzystwa, czuwać nad bezpieczeństwem zgromadzonych danych osobowych i majątku Towarzystwa oraz nawiązywać i podtrzymywać współpracę krajową i międzynarodową.
§ 27
- Prezes Zarządu albo dwóch członków Zarządu działających łącznie, w tym Wiceprezes Zarządu, jeżeli został powołany, reprezentują Towarzystwo i w jego imieniu składają oświadczenia woli.
- Członek Zarządu nie może udzielić pełnomocnictwa do dokonywania czynności związanych z reprezentacją bez uzyskania zgody Zarządu wyrażonej w formie uchwały.
- Komisja Rewizyjna działająca łącznie reprezentuje Towarzystwo w umowach z złonkami Zarządu.
§ 28
- Zarząd może w regulaminie prac Zarządu dokonać podziału czynności, z uwzględnieniem prawidłowej realizacji celów oraz osobistych kwalifikacji członków Zarządu. W przypadku dokonania podziału czynności, dokumentację wewnętrzną w ramach przydziału obowiązków podpisuje właściwy członek Zarządu, z powiadomieniem Prezesa Zarządu.
- Sekretarz protokołuje posiedzenia Zarządu i przechowuje oryginały uchwał i protokołów, wydaje ich odpisy i wyciągi oraz prowadzi dokumentację bieżącą Towarzystwa.
- Skarbnik odpowiada za dokumentację finansową i księgową oraz prowadzi właściwe księgi rachunkowe i inwentarzowe.
- Sekretarz i Skarbnik mogą zlecić prowadzenie dokumentacji w zakresie wskazanym w ust. 2 i 3 wyspecjalizowanym podmiotom. Nie wyłącza to osobistej odpowiedzialności wskazanych osób za prawidłowe wypełnienie powyższych obowiązków.
- Prezes Zarządu ma prawo udzielić członkom Towarzystwa wyróżnienia, pochwały albo nagany, czyniąc to po zasięgnięciu opinii Zarządu.
VII. Komisja Rewizyjna
§ 29
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech do pięciu członków wybieranych przez Walne Zebranie. Przepis § 24 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
- Komisja Rewizyjna, na pierwszym posiedzeniu w terminie do 14 dni od wyborów, wybiera Przewodniczącego Komisji i jego zastępcę oraz uchwala swój regulamin.
- Nie można łączyć funkcji członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- W przypadku śmierci, ustąpienia ze stanowiska lub utraty możliwości pełnienia funkcji członka Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji, można w drodze kooptacji uzupełnić jej skład z tym, że łączna liczba osób powołanych w ten sposób nie może przekraczać połowy członków Komisji Rewizyjnej. Kadencja osób dokooptowanych kończy się z kadencją pozostałych członków Komisji Rewizyjnej.
§ 30
Komisja Rewizyjna:
- kontroluje bieżącą pracę Towarzystwa,
- składa wnioski w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu na Walnym Zebraniu,
- reprezentuje Towarzystwo w umowach z członkami Zarządu (§27 ust. 3),
- w uzasadnionych przypadkach dokonuje wyboru podmiotu mającego zbadać sprawozdanie finansowe Towarzystwa pod kątem zgodności z przepisami o rachunkowości.
VIII. Majątek Towarzystwa
§ 31
- Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze oraz wszelkie inne prawa majątkowe, w szczególności prawa autorskie.
- Majątek Towarzystwa pochodzi z wpisowego, składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dotacji, grantów, dochodów z własnej działalności, a także dzięki ofiarności publicznej oraz z innych prawnie dopuszczalnych źródeł.
- Funduszami i majątkiem Towarzystwa zarządza Zarząd.
§ 32
- Członkom Towarzystwa oraz członkom władz wybieralnych mogą być przyznawane diety i zwrot kosztów podróży za udział w pracach odpowiednich organów, na zasadach i w wysokości określonej w odrębnych przepisach.
- Zarząd Towarzystwa nie może przyznać nagród w postaci pieniężnej lub rzeczowej swoim członkom.
§ 33
- Rokiem obrachunkowym i sprawozdawczym jest rok kalendarzowy.
- Towarzystwo sporządza coroczny bilans.
IX. Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 34
- Uchwalenie nowego statutu lub jego zmiana przez Walne Zebranie wymaga większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych Towarzystwa.
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana może być przedmiotem obrad Walnego Zebrania tylko wtedy, gdy sprawa ta została umieszczona w porządku obrad. Do wniosku o wprowadzenie uchwalenia nowego statutu bądź jego zmiany do porządku obrad należy dołączyć projekty stosownych uchwał.
§ 35
- Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zebranie wymaga większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych Towarzystwa.
- Rozwiązanie Towarzystwa może być przedmiotem obrad Walnego Zebrania tylko wtedy, gdy sprawa ta została umieszczona w porządku obrad. Do wniosku o wprowadzenie rozwiązania Towarzystwa do porządku obrad należy dołączyć projekty stosownych uchwał.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie określa sposób jego likwidacji z zastrzeżeniem, że majątek Towarzystwa w całości przechodzi na rzecz Seminarium.